پرداخت کاری قطعات پرینت سه بعدی

پرداخت کاری قطعات پرینت سه بعدی

پرداخت کاری قطعات پرینت سه بعدی

آموزش پولیش کاری و براق نمودن قطعات پرینت سه بعدی

 

معمولاً در پرينترهاي سه بعدي با تکنولوژي Fused Deposition Modeling و يا تکنولوژي FDM مي توان لايه هاي پرينت را به راحتي مشاهده نمود. علت مشاهده لايه هاي پرينت آن است که در اين پرينترهاي سه بعدي عمل پرينت بصورت لايه به لايه انجام مي پذيرد و با تابش نور به اين لايه ها، هر لايه به راحتي قابل مشاهده خواهد بود. اين مشکلات معمولاً در پرينترهاي SLS و يا SLA کمتر خود را نشان مي دهد چراکه ضخامت لايه ها خيلي کمتر مي باشد. 

حتماً مشاهده نموده ايد که بعضي از قطعات پرينت شده خيلي صاف و شفاف مي باشند درحاليکه قطعاتي که شما پرينت مي گيريد زبر و سطحي خشن دارند. در اين بخش روشهاي پوليش کاري و پرداخت کاري قطعات پرينت سه بعدي بصورت تصويري آموزش داده شده است تا بتوانيد قطعات پرينت شده را صاف و صيقلي نمائيد. البته با تلاش بخش فنی لایه های پرینت شده در نمونه نهایی بسیار نامحسوس هستند و نیاز به پولیش کاری به حداقل ممکن رسیده است .

پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی با استفاده از حمام بخار حلال

 

اين روش يکي از آسان ترين و در عين حال ارزان ترين روش پرداخت کاري و پوليش کاري مي باشد. جهت پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی شده به مواد و ابزارهاي زير نياز داريد:
۱- قوطي خالي آهني با درب (مثلاً قوطي رنگ)
۲- دستمال کاغذي ضخيم
۳- قيچي
۴- آهن ربا
۵- استون و يا حلال PLA
۶- واشر آهني

اندازه قوطي خالي آهني با درب بستگي به اندازه قطعه پرينت شده شما دارد و حداقل مي بايست ۲ برابر قطعه پرينت شده باشد تا لبه هاي قطعه پرينت شده به ديواره آن برخورد نکند. مي توان گفت قوطي آهني ۴ کيلويي براي اکثر قطعات پرينت شده مناسب مي باشد. در صورتي که قطعه پرينت شده کوچک است از ظرف کوچکتر مي توانيد استفاده نمائيد. مراحل کار بصورت زير مي باشد:

۱- سه عدد دستمال کاغذي را با استفاده از قيچي در اندازه هاي مناسب ببريد.
۲- دستمال کاغذي ها را به صورت رديفي با استفاده از آهنربا به ديواره و کف قوطي فلزي بچسبانيد بطوريکه کل سطح داخلي را بپوشاند.
۳- مقداري از حلال مناسب با قطعه پرينت شده (استون براي مواد ABS و حلال PLA براي مواد PLA) را در درون ظرف بريزيد بطوريکه تمامي دستمال کاغذي ها خيس و مرطوب شوند.
۴- درب ظرف آهني را بصورت برعکس روي سطح صافي قرار داده و سپس با استفاده از واشرها، قطعه پرينت شده را در روي درب آهني طوري قرار دهيد که در مرکز درب قرار گيرد. هدف از استفاده از واشرها جلوگيري از تماس قطعه پرينت شده با درب قوطي مي باشد.
۵- در نهايت ظرف آهني را بصورت برعکس طوري روي درب و قطعه قرار دهيد که در حين قرار دادن تماسي با قطعه نداشته باشد و آن را محکم فشار دهيد تا درب آن کاملاً بسته شود.
۶- به مدت چهل دقيقه صبر نمائيد. توجه داشته باشيد که در اين مدت نبايد درب ظرف را باز نمائيد.
۷- بعد از چهل دقيقه درب ظرف را برداريد. توجه داشته باشيد که هنوز خطوط پرينت قابل مشاهده خواهند بود ولي سطوح تا حدودي صاف شده اند. براي کامل شدن پروسه و از بين رفتن کامل خطوط مي بايست حداقل ۲۴ ساعت صبر نمائيد تا سطح پرينت بطور کامل صاف و سراميکي گردد. نکته مهم اين است که با دست خود سطح پرينت را لمس نکنيد چرا که سطح پرينت خيس مي باشد و رد دست شما بر روي آن خواهد ماند.
۸- نتيجه کار



پرداخت کاری قطعات پرینت سه بعدی

پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی با استفاده از سنباده

 

يکي ديگر از روشهاي پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی که بيشتر در مورد سطوح صاف و بزرگ بکار برده مي شود سنباده کاري مي باشد. با استفاده از اين روش مي توانيد سطوح ناصاف پرينت شده را صاف و صيقلي نمود. همانطور که از اسم اين پروسه مشخص است اين پروسه شامل سنباده کاري قطعات با دست، تسمه سنباده و يا ماشين سنباده مي باشد. قطعات پرينت شده با استفاده از تکنولوژي FDM قابليت سنباده کاري دارند و مي توان از سنباده که بسيار ارزان قيمت و قابل دسترس مي باشد جهت پرداخت سطوح استفاده نمود.

معمولا اکثر کاربران پرينترهاي سه بعدي از اين روش استفاده مي کنند. يکي از ايرادهاي اين روش آن است که نمي توان از اين روش براي سطوح پيچيده استفاده نمود و بيشتر براي سطوح صاف و قابل دسترس کاربرد دارد.

توجه داشته باشيد که چنانچه دقت ابعادي قطعات براي شما مهم مي باشد در طراحي خود مقدار سنباده کاري را لحاظ کرده باشيد چراکه با سنباده زدن قطعات پرينت شده مقداري از مواد بصورت براده برداشته خواهد شد و اندازه ابعادي آنها تغيير خواهند کرد. نکته قابل توجه ديگر آن است که مواد ABS نسبت به مواد PLA نرم تر بوده و راحتتر سنباده مي خورند. همچنين براي راحتي مي توانيد از آب به همراه سنباده استفاده نمائيد چرا که آب مانع از گرم شدن مواد شده و کار سنباده کاري را راحتتر مي کند.

سنباده کاری قطعات پرینت سه بعدی

پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی با استفاده از سند بلاست

 

يکي ديگر از روشهاي پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی که بطور گسترده اي مورد استفاده قرار مي گيرد استفاده از دستگاه سند بلاست مي باشد. در اين روش، ذره هاي بسيار ريز ماسه و يا ساچمه هاي آهني بسيار ريز با سرعت بسيار بالا به سمت قطعه پرتاب مي شوند و اين ذره هاي ريز خطوط پرينت را از بين مي برند.

اين روش بسيار سريع و کاربردي مي باشد و معمولاً بين ۵ تا ۱۰ دقيق زمان مي برد و در نهايت سطحي صاف و براق ايجاد خواهد شد که قابليت رنگ کاري و يا آبکاري دارد. اين روش بسيار کارآمد مي باشد و مي توان اين روش را براي تمامي مواد پرينترهاي سه بعدي بکار برد. با استفاده از اين روش مي توان قطعات کوچک و يا بزرگ و بسيار پيچيده و داراي خل و فرج بسيار را نيز پرداخت نمود.

توجه داشته باشيد که سايز ذره هاي سند بلاست نقش بسيار اساسي در صافي سطح و همچنين صيقلي بودن سطوح دارد و در انتخاب و استفاده از ذره هاي مناسب مي بايست دقت نمائيد. در شکل زير نمونه اي از ماشين هاي سند بلاست سايز کوچک نشان داده شده است.

پرداخت کاری قطعات پرینت سه بعدی

 

 

یکی دیگر از راههای پرداخت سطوح پرینت سه بعدی ،آبکاری قطعات پرینت سه بعدی است

 آموزش آبکاری قطعات پرینت سه بعدی

 

آموزش رنگ کردن قطعات پرینت سه بعدی

 

 

منبع مطلبپرداختکاری

 


Leave a Reply